Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hest med knopper Pga foder fra Equsana?
Forfatter: 
Dato:  26-02-2013 21:42

Hejsa

jeg har en islænder hoppe der døjer med skæl i man og hale, samt knopper i lysken. Det er nærmest nogle indvendige knopper der kommer inde fra og bryder ud. Dyrlægen har tilset hende og mente det kunne være fordi hendes vitamimer ikke var organiske, og at jeg skulle prøve med nogle organiske, og gerne en depot opfylder. Men at det ihvertfald var noget hun indtog der fik hende til st slå ud. Han tog prøver af hende og der er ingen betændelse eller noget i dem, det er nærmest en allergisk reaktion. Efter hun har fået depotopfylderen har hun virkelig slået ud og jeg fik en veninde ud og klippe hende så huden kunne få luft.

Her opdagede vi at hun kun har knopper i venstre lyske område, hende der klippede har også en islænder der har samme problem med knopper i venstre lyske og kun der, samt 2 shetlændere med det samme. Det fik os til at snakke om hvad vores heste har til fælles. Den eneste fælles nævner er deres foder mærke, så jeg har en kræftig mistanke til det. Vi snakkede om hvor vidt det kunne være noget i foderet hesten ikke kan bearbejde i leveren da deres lever hvis sidder i venstre side ikke langt fra lysken. Vi fodre begge med Equsana produkter (forskellige slags), så nu er mit spørgsmål om der er andre der fodre med equsana der har oplevet det med deres heste?

0
0
Svar på denne tråd

av avh....
Forfatter: 
Dato:  26-02-2013 21:58

Har ikke erfarring med Equsana, men ja det lyder da som en allergisk reaktion.

Min tidl hest havde støvallergi og slog ud på samme måde hvis hun stod på andet end halm.

Hvor lang tid har det stået på og hvor længe har du fodret med equsana?

Har du muligheden for at tage hende af foderet i en periode?/Skifte til et andet mærke, og se om det vil gøre en forskel?

Min hest ville slå ud på ingen tid, så snart hun kom på spåner, de forsvandt heldigvis lige så hurtigt når jeg satte hende på halm og nedkølede knopperne (spulede hende m. koldt vand)

(Hun stod engang på spåner en hel weekend og endte med at hele kroppen var dækket i knopperne, det er noget der udviklede sig da hun var 5, indtil da havde hun stået på spåner uden nogen problemer..)

For where your treasure is, your heart will be also.

Musik komponeres til kur programmer, hjemmesider, videoer MM.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd

tidligere nævnte veninde....
Forfatter: 
Dato:  26-02-2013 22:00

håber nogen kan hjælpe eller give afklaring på om det kan være foderet.

0
0
Svar på denne tråd

Hun har
Forfatter: 
Dato:  26-02-2013 22:10

Hun har fået Equsana siden jeg købte hende i sommers og hun har døjet med det siden august / september først med skæl, derefter kom knopperne gradvist. Jeg pillede hende af Equsana i søndags(hun får kun vitamimer) og "lånt" salvana vitamimer fra en i stalden. Jeg ved ikke om det er indbildning men synes nogle at knopperne var blevet mindre allerede mandag aften.

0
0
Svar på denne tråd

ok......
Forfatter: 
Dato:  26-02-2013 22:20

Der går nok et stykke tid før det er ude af systemet, imodsætning til når det f.eks. "bare" er støvallergi.

Men ja, det lyder da som om det højest sandsyneligt er foderet.

Jeg ville ihvertfald holde hesten på salvana et par uger endnu (medmindre det blev værre) før jeg prøvede noget andet, men i må gerne give en update hvis/når det bliver bedre :)

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd

Knopper
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 07:05

Jeg har brugt equsana icelandic til min nøjsomme pony, hun fik også knopper og skæl. Efter jeg stoppede forsvandt de. Det var proteinknopper, selvom foderet skulle være lav på protein. :s

Kærlig Hilsen

Charlotte ..

- hende der aldrig troede hun skulle eje en traver..

Nu med Panic Hanover <3

R.I.P Buller - 20.05.10 <3

0
0
Svar på denne tråd

var det
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 09:49

Hej Charlotte

Det bekræfter lidt min mistanke. Var det også i venstre lyske din pony fik knopper?

Og skællen var det i man og hale?

0
0
Svar på denne tråd

Underligt
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 18:30

Min har også fået knopper, ikke i lysken dog, men på hele kroppen, hvor de kommer og går, men alle bliver til en tør skæl som falder af sammen med hårene. Jeg har haft dyrlæge adskillige gange, den ene gang fik han antibiotika (der var det også meget meget slemt), det var ekstra ekstra slemt i sommer, hvor han dog også blev slemt angrebet af insekter (noget han heller ikke havde døjet med).

Han er 3 1/2 fik ham sidste sommer hvor han så kom på equsanafoder. Han har aldrig døjet med problemet før, så jeg har luret på foderet, fordi jeg ikke kan forstå han bliver ved med at have knopperne, som dyrlægen har diagnosticeret som dermatofilose. Jeg har selv været en lille smule i tvivl om det var klassisk dermatofilose, fordi der ikke var betændelses skorpe/væske i knopperne.

Jeg vil prøve at skifte hans foder ud nu og se om hans problem løses! Så skal jeg bare lige lure hvilket foder jeg så kan give ham.

Med venlig hilsen

Karen

Negle laves af proffesionel veluddannet negletekniker i Randers

bla. Dk mester og worldcup vinder i nailart 2010

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hej Karen
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 19:31

Hej Karen det lyder ligesom min hoppes knopper. Hvilke af Equsana fodre du med? De starter indefra under huden og der kan ikke rigtig kradses hul mm. De bryder selv igennem huden hvorefter det bliver en skæl skorpe, men ingen betændelse. Jeg kender en der er ansat i land og fritid og en der har med Equsana og gøre, og vil forlægge problematikken for dem, så de kan gøre noget ved det, men er først nød til og bære sikker på det skyldes foderet. Men jeg må sige jeg tror mere og mere på at det skyldes hendes foder og har som skrevet allerede taget det fra hende, så nu håber jeg det går fremad med hende.

0
0
Svar på denne tråd

tralalalala
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 22:42

Vi har 14 heste. 12 af dem fodres pt. på Equsana.
6 af dem klør sig. De får ikke alle det samme af equsanas produkter.
Jeg har ingen ide om det er foderets skyld, eller om de bare er følsomme i deres hud.

De har knopper på halsen, mellem forbenene og ved halen og lår. Nogle af dem så meget at de har kløet vinterpelsen af. Den ene har også bagved ørerne.

Vi skifter foder fra på lørdag (gradvist selvfølgelig). Vi skifter til Horselux. Så jeg er spændt på hvad dette ændre på.

Sidste år havde jeg en 2 års hingst som fik horsebalance. Han fik rigtig grimt udslæt på ryggen. Som bare voksede og voksede, også selvom han blev klippet, vasket og cremet. Da han blev klippet var hans hud helt tør og rynket, ligesom de der hunde med rynker. Og så kom eksemen bagefter.
Jeg fik dyrlæge til at tage en blodprøve. Han manglede MEGET zink. Og havde for meget salt og protein i blodet. Vi skiftede til D&H noget til heste med foderallergi. Sammen med en kur mikrovital. Efter dette blev han fin.

Jeg fodre dog stadig med horsebalance(indtil på lørdag ;) ), bare ikke til ham.

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

problem..
Forfatter: 
Dato:  27-02-2013 23:48

Måske skulle der laves nogle undersøgelser ang. om det er et generelt problem med Equsana? For det er da ihvertfald noget der skal undersøges, hvis flere heste får allergisk reaktion på det?

Det hele lyder ellers vældig fint på deres hjemmeside, TS fik du taget blodprøve? Mine får taget blodprøver 2-4 gange årligt for bl.a. at tjekke deres foderplan.

Send pb for info.

0
0
Svar på denne tråd

Equsana
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 00:14

Jeg mener der er den der hedder Black, han står på rideskole, så jeg kan ikke tjekke posen ud.

Det er fuldstændig de samme knopper eller hvertfald præcis samme beskrivelse som det du skriver, først under huden og så et udbrud, men uden betændelse! Hvor er det vildt!

Jeg har set flere af hestene hvor han står, har knopper også, nogle mere end andre, men de fleste siger det er bid/varmeknopper eller lignende, men jeg er bare super opmærksom på dem, netop fordi jeg har været bange for at hvis min hest har dermatofilose, ja så kunne de være smittet.

Jeg skal da helt sikkert prøva at skifte foder nu, jeg har prøvet alt for at fjerne knopperne, de kommer bare igen og igen. Troede en overgang det var proteinknopper, men det passede heller ike helt med beskrivelsen.

Med venlig hilsen

Karen

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 07:23

Jeg havde en hoppe som også fik nogle mærkelig knopper på bagparten, og hun fik vitaminer fra equsana og lucerne.
Men har godt nok aldrig skænket tanken at det kunne være på grund af foderet.
Men hun var også den eneste som fik knopper, ud af 4 heste.

Simone & Ja'thopa & DY Shahlia
- Og nu også med den dejlige Al Safiyyah OX

Mail/msn - Foto Hjemmeside - Al Safiyyah Arabians

SKØNNE OX ARABERE SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

jeg har haft
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 09:03

en del heste på horsebalance og har nu en på Rocky. Jeg har aldrig oplevet nogle knopper eller irriteret hud på mine Så det er altså ikke alle der får Equsana foder der får knopper. Håber I finder en løsning på jeres problemer.

Med venlig hilsen

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 11:27

Jeg har desværre ikke fået taget blodprøve. Men må da indrømme at jeg efterhånden har en meget kraftig mistanke.

Min hoppe bliver fodret med vitaminer og lucerne fra Equsana, og min venindes får deres islænderblanding, så den får en del mere foder en min, og hendes er også slået en del mere ud.

Jeg har tænkt at snakke med Equsana om det, både for at se om det har hørt det før, eller så i hvartfald for at gøre dem opmærksomme på problemet.

Jeg er godt nok spændt på at se hvordan hendes knopper udvikler sig nu jeg har taget Equsana fra hende. Jeg har løbende taget billeder af hendes knopper så jeg kan følge forløbet.

Til info har jeg lige hørt at Salvana har lavet en nyt vitamin produkt beregnet til heste med sommereksem og andre hudlidelser.

Det er primært udviklet til islændernes døjen med sommerekesem, men test har vist at der virker på mange andre hudlidelser.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 15:09

Jeg fodrer også med produkter fra Equsana, og jeg har ingen heste der klør eller har knopper

www.stutterikrone.dk

Til salg: Gennemavlede dressurheste, 6-års velgående hoppe uddannet til M, god avlshoppe drægtig med BH Zack

0
0
Svar på denne tråd

der er ..
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 15:24

Der er organiske mineraler i equsana.

Derudover så JA, kan det godt have betydning, hvis den skal have 100% organiske mineraler.

Så skal du over i NDS mineraler, det koster ca. 160/måneden

Eller hippolyt naturmineral, 100 kr/mnd.

Jeg tror bestemt, at travos ikke er 100% organisk, det er de færreste.

0
0
Svar på denne tråd

Jubiiiii
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 18:16

Godt nyt, tjekkede min hest i dag og halvdelen af knopperne er væk og det er sket på 5 dage hvor hun ikke har fået Equsana :) behøver jeg at sige hvor glad jeg er, for første gang siden september er hun i bedring :)

så til jer der fodre med Equsana hvor hesten slår ud, synes jeg i skal prøve og skifte foder, for at se om det bliver bedre. :)

0
0
Svar på denne tråd

jamendog
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 18:25

Hmm min hest fik små knopper på halsen tilbage i november måned, som hun aldrig før har haft. De kløede godt nok meget, hvis man rørte dem. På det tidspunkt gav jeg hende en b-vitamin kur fra Equsana. Ellers har jeg aldrig brugt Equsana/Travo/TM. Havde aldrig tænkt den sammenhæng før nu. Intet andet blev ændret end det.

0
0
Svar på denne tråd

GMO er noget....
Forfatter: 
Dato:  28-02-2013 22:30

Equsana (og for den sags skyld også de fleste andre kommercielle fodermærker) benytter sig af GMO og det er, for at sige det ligeud, noget værre møg, men desværre synes jeg ikke der er specielt meget fokus på det.

For nylig blev der lavet en undersøgelse, hvor man fodrede nogle rotter med ren GMO majs over en længere periode, på 2 uger udviklede rotterne en ny form for kræft, fik kæmpe tumorer og 70% af hunnerne døde. Resultatet beskriver blot, hvor stor en risiko man løber ved at fodre med det skidt!

Hos GMO firmaerne er der en ekstremt ringe kontrol over hvilke former for organismer man stikker ind i Plantens DNA og derfor kan følgevirkningerne være yderst skadelige. Tarmbakterine indtager GMO-organismerne i vores fordøjelse og her kan organismen ligge i dvale, og pludselig bryde ud i en form for sygdom (ex. kolik ect.) eller man kan se en allergisk reaktion med det samme (hvilket jeg regner med din hest fik). Man bruger GMO generelt fordi det er billigt.

Jeg vil anbefale dig Simple Balance, CoolStance, eller et foder med organiske vit/min. som ikke benytter sig af hverken Soja eller Majs.

Umadachi wa wareware no kagami desu!

1
0
Svar på denne tråd

Interessant
Forfatter: 
Dato:  02-03-2013 11:12

Min hoppe har siden sommer fået Equsana Horsemix - som jeg skiftede til fra deres Muesli, da hun skulle have et foder med mindre indhold af sukker. Hun fik dermatofilose på halsen i sensommeren, og vi gik udfra at det var grundet irritation fra et vådt eksemdækken. Det blev behandlet med antibiotika - og forsvandt - og kom tilbage i en lidt anden form i december - som umiddelbart lyder som, dem I andre beskriver - altså ikke de typiske dermatofilose knopper. Jeg har sat ind med Equioil Omega 3-6-9 den sidste måneds tid, og det har hjulpet gevaldigt. Der er een genstridig knop tilbage. Hun får ganske lidt Equsana - ca. 2,5 kg om ugen - men tænker da, at jeg vil prøve et andet mærke efter at have læst dette. Det ville være godt med et svar fra DLG - da det jo også er muligt, at det er en tilfældighed - og lidt ærgerligt, hvis de bliver hængt ud for noget, der bare er en tilfældighed?

Vh

Eva

0
0
Svar på denne tråd

slkfjlsej
Forfatter: 
Dato:  02-03-2013 17:13

Kommentar til forsøget med GMO og kræft:

ing.dk/artikel/dtu-forsker- affaerdiger-gmo-studie-jeg-har- aldrig-set-noget-lignende-132440

Der kan godt være uheldige virkninger af at modificerer et gen, så planten producerer et andet protein end normalt, men det studie der er lavet med GMO og kræft, kan ikke bruges til noget som helst. Normalt har man 1000 individer i en gruppe til den slags forskning, for at udelukke tilfældige udsving.

0
0
Svar på denne tråd

ddddddddd
Forfatter: 
Dato:  03-03-2013 00:13

Fodre os med equsana perform vitaminer og har ingen problemer haft med min :)

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

Foder fra DLG
Forfatter: 
Dato:  03-03-2013 07:56

Jeg foder med "hors"balance OG GMO soya.Ingen af mine har/får knopper (9 styks)

For meget protein kan give knopper....

0
0
Svar på denne tråd

kedelig læsning.
Forfatter: 
Dato:  03-03-2013 08:27

Jeg har haft dyrlæge til min 4 siden sensommeren 2012. Hudproblemer konstant. Knopper, skæl og enda ringorm som det hele endte ud i, da alle 4 tilsidst havde et meget ringe imumforsvar.

Har stadigvæk to med knupper og en med meget kraftig skæl men dog i bedring de sidste to dage.

Alle 4 har været fodret med equsana siden sommer 1012.

For snart 14 dage siden, var fodersækkene tomme og der blev ændret til den foderform som jeg brugte for over 10 år siden.

Havre, lucerne og vitamin og mineralprodukt.

To af dem har ikke flere knupper i deres pels, en har stadigvæk en del men ikke mere skæl, en har både knupper og skæl men dog i bedring.

Jeg troede at det var et hudproblem, som de havde fået med sig hjem fra træning hos berider i sommer 1012. Men selv med medicinsk behandling igennem flere måneder, vask med flere forskellige midler fra dyrlægen, vask af alt udstyr - sadler- grimer-dækner-underlag ja selv boksene blev vasket med rodalon flere gange i hele forløbet, ja så hjalp intet.

Jeg er da godt nok spændt på om det har været foder relateret.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

samme problem her..
Forfatter: 
Dato:  03-03-2013 18:23

jeg brugte i en periode equisana vitaminer til min vallak, der fik han knopper på ryggen og lidt på bagparten- præcis som i beskriver det.

Jeg havde faktisk ikke tænkt at det kunne være hans vitaminer, men det giver fint mening for os. Vitaminerne slap op for 14 dage siden og knopperne er på vej retur..

Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

En rigtg hest er en fjordhest!

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  04-03-2013 09:05

Jeg synes ikke denne tråd er for at hænge Equsana ud, jeg har egentlig været glad for deres produkter, og er træt af at min hest slår ud pga. det. Det var mere for at se om det var et generelt problem, eller det bare var min hest det var galt med.

Jeg vil informere Equsana om denne tråd, ikke for at klage eller noget, men for at gøre det opmærksom på problemet, for som skrevet ovenfor så har jeg været meget tilfreds med Equsana.

0
0
Svar på denne tråd

DLG...
Forfatter: 
Dato:  04-03-2013 10:09

Du skal sende tråden til Axelborg,til Ole Christensen.

0
0
Svar på denne tråd

forbedring..
Forfatter: 
Dato:  06-03-2013 07:37

ja så er der kun en lille smule skæl tilbage i hovedet på den sidste af mine heste.

De spiser med stor lyst deres korn og den lille håndfuld lucerne.

Føllet har dog lidt svært ved at synes om sine vitamin og mineralpiller, så går nok over til et andte produkt når sækken er tømt.

Kan tydeligt mærke at den gamle sløve avlshoppe, er livet meget mere op, her nu hvor hun igen er sat i træning. Min store ridehest viser også meget stører lyst til at arbejde.

På folden er der leg og glade dage, utroligt stor forskel der er kommet i flokken når det gælder energi.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

Varmblod med skæl
Forfatter: 
Dato:  06-03-2013 12:15

Hej,

Fodrer med Cool Performance fra Equisana - har det seneste stykke tid undret mig over hvor mange skæl min hest har/har haft.

Han går med dækken og det kommer en tur af hver dag og han bliver striglet - han har fældet helt vildt og det har været helt vildt hvad han har haft af skæl - jeg har tillagt det, at det skyldes han har fældet sådan.

Jeg aner af gode grunde ikke hvad de mange skæl skyldes, men min hest er for det første ældre og så var han syg med kæbehulebetændelse og indlæggelse før jul - noget af en omgang for ham og det kan der vel også komme en reaktion på efterføldende tænker jeg.

Håber da ikke det er foderets skyld med de mange skæl.

Mvh. AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

min hoppe
Forfatter: 
Dato:  13-03-2013 14:31

Jeg har en ældre pony hoppe, som på det seneste har været plaget af kløe, som er endt med at hun har kløet sig kraftigt i hovedet og under maven særligt venstre side.

Jeg har haft dyrlægen indover. Hoppen fik antibiotika og noget kløestillende lotion, det har nu hjulpet så der ikke er kommet nye sår og hun klør sig ikke. Der blev også taget blodprøve, som viste at alt var normalt. Hun fordres med equisana perm vitamin.

Hun er først lige stoppet med antibiotikaen og jeg vil prøve også at udskifte vitaminerne af frygt for det kommer igen. Synes jo det er tænkevækkende med dette indlæg.

Mine 4 andre pony'er fodres også med equisana, men måske har det lige ramt hende fordi hun er det ældre, skimmel eller ja gætværk.

Spændt på om der kommer et svar.

vh. Yacine

New Forest vallak sælges

3 års DSP plag efter Atlas Stengård og Beady Bellu mf: Bellucci, sælges

0
0
Svar på denne tråd

Equsana
Forfatter: 
Dato:  13-03-2013 17:04

Jeg har tidligere været meget glad bruger af Equsana foderet, har haft brugt et par af deres produkter til min hoppe, helt uden problemer, ville gerne spise det, ingen problemer med hud eller lign. Hun trives fint på det.

Men, så fik Equsana desværre problemer med deres foder, ihvertfald fra min lokale Land og fritid, foderet lugtede mærkeligt.

Det er der heldigvis styr på igen.

For EFTER at have brugt Pavo Cerevit, har min hest haft skæl, "fedtet" man og tildens til at blive elektrisk - ligesom når vores hår står ud til alle sider.

NU hvor jeg har skiftet TILBAGE til Equsana idag, lige et foderskifte inden jeg kører helt på det igen, så håber jeg at se meget god bedring inden for de næste par dage.

Så nu kan jeg være en glad bruger af Equsana igen :-)

Min hoppe spiser det ihvertfald med stort velbehag :-)

Med Venlig Hilsen

EVa

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd

Knopper igen igen...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2013 23:04

Jeg er tilfældigvis medarbejder i DLG og dermed Equsana og Land&Fritd.

Jeg er ligeledes også bruger af Equsana Foder uden problemer, men har ligeledes prøvet at have hest med udslæt og kløe.

Jeg valgte at få taget blodprøve ved dyrlægen, af hensyn til jeg tidlligere har haft hest med allergier.

De prøver der blev taget viste rent faktisk at der var for meget protein og for lidt zink. Ligeledes havde jeg heller ikke analyse af min wrap så jeg famlede i blinde.

Jeg fik efterfølgende lavet analyse på wrap og derefter udregnet MEGET nøjagtigt hvad der var brug for .

Jeg har en stor oldenborg på knap 700 kg, den får wrap ad libitum (alt den kan spise), står på spåner , 1 kg Equsana Cool Performance og 50 gram Perform Vit så er han dækket fuldt ind på alle punkter i foderplanen og stortrives uden problemer af nogen slags .

Jeg håber dette kunne afdække lidt af de spørgsmål og problemer der er for nogen af Jer . Som sagt er det absolut ikke et problem der er meldt ind nogen steder, så hvis i vil gøre det rette. Så få svar fra dyrlægen på alle prøver, ha ddet på skrift og videregive oplysningerne til Jacob Jessen, Equsana , via DLG , Axelborg, Vesterbrogade 4a, København V.

1
0
Svar på denne tråd

Foderskift
Forfatter: 
Dato:  14-03-2013 07:31

Hejsa

Jeg har taget kontakt til den dyrlæge Equsana henviser til på deres hjemmeside for at diskutere dette problem med hende da jeg efterhånden syntes der er en del der har haft bivirkninger af dette foder :( Hun lovede mig at tjekke op på denne tråd og kontakte mig når hun vidste mere. Jeg står med et ben i hver lejr og ville gerne være skiftet over til deres foder, men ved ikke om jeg tør. Jeg har jo også ansvaret for andres heste og vil bestemt ikke udsætte dem for unødvendig dyrlæge besøg.

1
0
Svar på denne tråd

Equsana
Forfatter: 
Dato:  14-03-2013 08:24

Det er dejligt at høre at der også er rigtig mange der ikke har problemer med Equsana. Det udelukker bare ikke at foderet kan indeholde/være lavet sådan at en del heste får problemer. Ligesom mennesker, er det ikke alle der reagerer på forskellige stoffer, feks nikkel: ikke alle har nikkelallergi, men rigtig mange vil reagere på det.

Jeg siger ikke at man skal undgå foderet, men for os der har haft "uforklarlige" knopper, er det jo en lettelse, hvis det viser sig at det er foderet og ret informativt, idet andre i samme situation kan afprøve den teori ganske nemt, uden at skulle indblande dyrlægen igen og igen (ved slemme tilfælde vile jeg nu tage dr. Dyr med ind over til at starte med)

Jeg har selv skiftet foder nu, han har fået det i to dage, og umiddelbart er der ikke nye knopper, blot gamle tilbage. Det kan også være forventningen, der gør at jeg mærker forkert, så jeg er da super spændt på at se om en ugen eller to.

Jeg kan tilføje at min hest er meget finpelset, han føles næsten som mulvarp, og det gør ham måske mere sart i pelsen.

Med venlig hilsen

Karen

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

Equsana
Forfatter: 
Dato:  14-03-2013 14:19

Er ikke 100 på det men syntes jeg har hørt at Equsana skulle være allegerifremkaldene og testet på førsøgs hunde der døde. Er som sagt OVERHOVEDET ikke sikker på det her det kan bare være løse rygter, men jeg ville ikke fodre mine dyr med det.

Don't feed the bad wolf.

0
3
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-03-2013 14:53

Man skal nok være meget varsomt med LØSE rygter det kan skade rigtig meget at sætte sådanne rygter i omløb

2
0
Svar på denne tråd

12345678900
Forfatter: 
Dato:  14-03-2013 17:50

PAS NU PÅ!

Ikke smid sådanne løse rygter, når IKKE man ved om det er noget der er hold i, det kan ødelægge ALT i sådan et firma, om det så var et meget mindre firma.

HVIS man lægger sådan noget ud på nettet, som f.eks her i en tråd, så smider man altså links osv. med.

Bare min holdning.

Med Venlig Hilsen

EVa

2
0
Svar på denne tråd

Helt enig
Forfatter: 
Dato:  14-03-2013 20:50

Jeg er helt enig, sådanne rygter kan være farlige. Da jeg er trådstarter vil jeg lige sige at tråden er blevet lavet ud fra min egen nysgerrighed og teori og for at se om min mistanke havde noget på sig. Jeg er rigtig ked af hvis tråden bruges til / opfattes som udhængning af Equsana, for det var bestemt ikke meninge, hvilket jeg gerne vil slå fast over for alle der læser/ deler eller skriver i tråden.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  14-03-2013 21:23

Til trådstarter :-)

Jeg hentyder til denne besked, her i tråden:

Sofia ?Miss Dixie?

Er ikke 100 på det men syntes jeg har hørt at Equsana skulle være allegerifremkaldene og testet på førsøgs hunde der døde. Er som sagt OVERHOVEDET ikke sikker på det her det kan bare være løse rygter, men jeg ville ikke fodre mine dyr med det.

^Jeg mener ikke, at det er okay at komme med sådan rygter, når der sikkert ikke er noget hold i det? Der henvises jo ikke til nogen links eller lign..

Med Venlig Hilsen

EVa

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-03-2013 09:11

Interessant læsning...

Jeg har fodret med Equsana Active og Equsana Lucerne i perioden 01.02.2012-01.10.2012 men hun fik under anbefalet mængde og suppleret med Salvimin Grøn (meget nøjsom lille hest) og jeg har ikke oplevet nogen problemer.

I dag får hun roepiller, salvimin grøn og Equsana lucerne.

Dog synes jeg at det er interessant, i disse "protein-tider", at læse at det lyder til at det er mængden af protein (og manglen på zink) der er problemet.

De hotteste slankekure/ kostomlægninger til mennesker er pt. de såkaldte protein-kure, Så som Stenalderkost, Dukan, Atkins, mv. Oftest i forbindelse med en øget fysisk aktivitet, så vi har mulighed for at omsætte alle proteinerne til muskler i stedet for fedt.

Men for de fleste ridehestes vedkommende, så rides de kun 1 times tid 5-6 dage om ugen = let til moderat arbejde i følge foderplansterminologien, og dermed omsætter de vel næppe alt den protein de egentligt får tilført, hvilket vel så kan komme til udslag gennem huden, som I er nogen der oplever?

Det kunne være interessant at høre, hvor ofte og hvor hårdt jeres heste rides og om I giver den anbefalede mængde eller ej? Ligeså for dem der ikke oplever problemer.

Med de venligste hilsner

Malou - Nu med ny Grå Hest

Hestefotograf; til minde om, til salg, til hygge, bare til...

www.graaphotography.dk

0
0
Svar på denne tråd

Opdatering
Forfatter: 
Dato:  17-03-2013 20:12

Så vil jeg lige opdatere herinde. Jeg har i en uge nu fodret med horselux plus, horselux fiberpiller og lidt loppefrøskaller istedet for det foder fra før (med nogle tilskud, han dog har fået hele tiden, som biotin og yeasac).

jeg kan se en forskel, han har stadig lidt knopper i udbrud altså med skæl, hvor hårene falder af, men INGEN nye knopper overhovedet. Det ser ud til at alle de knopper han har haft er gået i udbrud og nu er ved at forsvinde.

jeg er yderst spændt på sommeren vi kommer i møde, han skal begynde at have equioil, så snart jeg finder en måde at få det i ham (møgkræsen hest) men ellers er jeg spændt på om de knopper vi troede var voldsomt insektangreb sidste år (med efterfølgende diagnose på dermatophilose) i virkeligheden var en voldsom reaktion på et foderskift, til et foder der ikke passede til ham.

Håber i andre med "knopheste" får et ligeså positivt resultat.

Med venlig hilsen

Karen

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

ang foder
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 18:10

hej jeg fodre med egusana breeder til vores avlshopper, samt plagene samt vitaminer derfra også og lucerne fra dangrønt. Ingen af mine har pt nogen af ovenstående problemer

men havde i efteråret en hoppe i ridning som fik speciel og efter ca 2 måneder på fodret begyndte hun at få de knopper i omtaler i sadellejet. havde ikke overvejet det kunne være fodret, men det vil jeg da næste gang hvis der kommer nogen.

0
0
Svar på denne tråd

Equsana
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 19:49

Vores avlshopper får Breeder og perform vit uden problemer og er bare SÅ flotte i huld samt pelsen skinner. (fuldblods og varmblodsheste). Føllene er velproportioneret når de lige er kommet ud.

Ridehestene får Cool Performance. Også uden problemer. (både fuldblod og varmblod)..

Føl får Suregrow og Fase I fra Brogården. (varmblod)

Plagene får perform Vit fra Equsana.

Derudover får alle roepiller & soyaskrå.

Vores Hø & Wrap er der analyse på & det er bare en super god kvalitet.

Mvh.

Louise Nielsen.

Venter Ulove Des Charmes føl med termin 11/06-13 !

0
0
Svar på denne tråd

Fremgang..
Forfatter: 
Dato:  20-03-2013 17:00

nu kun en med lidt skæl øverst i hovedet. De andre tre er fine og den som havde værst angreb af knopper, er flot nu i pelsen og har ingen knopper, men fælder sin vinterpels i sjove plamager. Pelsen inden under ser fin ud.

Var i Mandags til forderaften hvor vi netop snakkede om hudproblemer hos heste og netop mangel på zink, blev omtalt som værende et problem, der gav hudproblemer. Så nu er den sidste hest med den lille rest af skæl i hovedet, sat på en minni kur med zink.

Før jeg gik over til equsana, var det st.hippolyt samt curacaballo der blev fodret med, kun i de anbefalet mængder, samt mit eget høstet wrap. Wrappen kommer stadigvæk fra samme marker og gives stadigvæk frit både på stald/fold.

Equsana fik de også det anbefalet mænde af. En periode på 14 dage, fik en af hestene horseluz men det gik vi hurtigt væk fra igen grundet besvær med at få det hentet hos sælger. En måneder en vinter for nogle år siden, forsøgte vi os med en nyt foder, der skulle fodre med i meget små mængder, men det var hurtigt ude igen af stalden, grundet store mangler af rette vitaminer.

Før jeg gik over til at bruge st.hippolyt/curacaballo var det tjørnehøjs produkter jeg brugte. Men der havde en af mine avlshopper tendens til knopper i pelsen, grundet det store sukker indhold.

Jge har aldrig før haft problemer med huden hos mine heste, ud over den ene hoppe med reaktion over for tjørnehøjs avlsfoder for et par år siden.

Jeg fodre efter det der anbefales af fodermængde, ud fra hestens huld og træning. Der overfodres ikke og har altid fået ros for mine hestes foderstand fra dyrlægen.

Jeg har snakket med en foderkonsulent fra st.hippolyt. Mine heste vil igen komme på deres foder, samt får tilført sort havre til de to der skal lave en del. Jeg har ikke lyst til at se min stald fyldt med heste, der ligner noget gud har skabt i vrede. Hellere bruge pengene til godt foder end at bruge dem på dyrlægeregninger.

Supert at andre kan bruge equsanas produkter, desværre kan det bare ikke lade sig gøre med mine heste.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

også skæl og knopper
Forfatter: 
Dato:  21-03-2013 00:02

Min hest havde også skæl og knopper, vi vaskede og smurte, han fik High performance, da det udgår skiftede vi for 14 dage siden ret brat over til Krafft sport. Jeg snakkede med træneren den anden dag og fortalte om denne tråd, hans kommentar var at skæl var næsten væk og ingen nye knopper. Så hurra for foder skift

0
0
Svar på denne tråd

Equsana
Forfatter: 
Dato:  03-04-2013 14:15

Jeg har haft nøjagtigt samme problem med min hoppe. Jeg gik for nylig over på equsana balance også skal jeg da love for hun slog ud med knopper forskellige steder på kroppen.

Foderet er nu skiftet ud med Krafft.

Jeg kender flere som har haft problem med knopper på deres heste og de har skiftet foder og knopper er reduceret. Aldrig om jeg køber noget fra Equsana mere.

- Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

knopper
Forfatter: 
Dato:  03-04-2013 14:26

Jeg må desværre også tilslutte mig dette - min nu 13 årige hoppe har de sidste par år haft små-knopper hist og pist over hele kroppen - hun begyndte at få Tjørnehøj Mølle

Hors Balance (som nu hedder Equsana Balance), da hun var drægtig i 2010 (og fik føl i 2011) - og jeg er fortsat med dette siden - efter anvisning fra foder rådgiver at det kunne jeg sagtens, selvom hun hverken

Var plag eller drægtig. Denne vinter er knopperne blevet meget værre og hun har kløet meget - nogle steder til blods! Dyrlægen vidste ikke rigtigt hvad det var.

Efter jeg læste denne tråd tog jeg Equsana foderet Balance fra hende og begyndte at give hende Omega 3-6-9 olie. For nylig købte jeg så yderligere

Hautkur fra Eggersmann - en zink kur (har hun fået en god uges tid). Om det er foderet eller hvad det er, så har hun siden ikke fået nye knopper og kløer heller

Ikke så meget mere. Så jeg håber og forventer nu at knopperne er på retur? - og nej hun skal heller ikke have Balance mere - muligvis hun har fået for meget protein

Fra denne blanding. ? - at det var grunden?

Om jeg vil bruge andre Equsana produkter skal jeg ikke kunne sige - men Balance er jeg næsten sikker på ikke var godt til hende.

Har dog også hele vinteren brugt Balance til mine to plage på snart 2 år - og de har ingen problem haft hermed?. Så "problemet" ligger måske i det forhøjede Protein niveau, som

"ældre" heste ikke har godt af?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-04-2013 23:00

Jeg skiftede foder til Equisana for 2 mdr siden, faktisk alle dyrene klør sig og der er tale om 8 ud af 11 der har kløe.

Jeg regnede med det var pga pelsskifte.

Jeg skifter under alle omstændigheder foder igen, da foderskiftet har fået alles urin til at stinke, så man næsten ikke kan være i stalden om morgenen. Der lugter værre end i Zoo.

Jeg har en ide om der er noget med proteinen i det foder, det kunne også passe med kløe og knopper.

Udsalg eller bytte af rester fra forretningen, kom med et bud.

www.galleri.skindbjerg.com

Trailerkort 3360kr.

Tlf. 51 43 18 43

Se mere på http://www.trailerkortet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Proteiner
Forfatter: 
Dato:  07-04-2013 06:50

Måske var det på tide,at hestefolk kom på foderkursus,inden der blev anskaffet en hest....

Alt for mange hesteejere har ikke et begreb om, hvad hesten skal have at æde,men gør som "naboen".

Hvis hestenes urin stinker (ammoniak)er det som regel pga. for mange proteiner.

2
1
Svar på denne tråd

tjaa......
Forfatter: 
Dato:  07-04-2013 08:42

Jeg tror at mange af os heste ejere, jo netop er usikre over alt det her med fodring.

Der kommer hele tiden ny forskning til, som jo netop er med til at gøre forvirringen endnu stører.

Nej jeg tror ikke mange bare gør som naboen, nej jeg tror mange gør sig store overvejelser og jo netop grundet usikkerheden, kontater de store foderstofforretninger, netop for at få fodersammensætning, som tilgodeser hestens behov.

Jeg har da godt nok deltaget i en del foderkurset samt foredragsaftner igennem tiderne, med netop foder som tema og har også haft uvildig foderkonsulent inden over.

Men den viden man fik lært for 15 år siden, er jo forældet og selv den viden man havde for 5 år siden er også forældet.

Der kommer som sagt hele tiden ny forskning til og heldigvis for det. Netop derfor, har jeg for kun få uger siden, deltaget i endnu en tema aften om fodring, netop for at lære nyt om det sidste nye inden for forskning i hestefoder.

Det er da også tydeligt, at mange heste ejere, jo netop deltager aktivt i netop disse foderkruser og det er ikke kun os gamle, nej de unge heste ejere er nysgerrige og vil gerne lære en del.

Netop foder fra equsana, skulle jo være lavet efter de danske forhold og jeg er da slet ikke i tvivl om, at dem jeg har rådført mig med i land og fritid ang fodring, har en stor viden om netop fodring. Jeg vil til enhver tid uden problemer rådføre mig med dem igen, tvivler slet ikke på deres evner som foderådgiver. Det samme gælder for de foderkonsulenter jeg har været i kontakt med hos st.hippolüt og Danish agro.

Jeg syntes da netop at hestefolket, er blevet endnu mere nysgerrige og søger for endnu mere viden, inden for netop heste fodring, end for bare 5-10 år siden.

Jeg mindes, da jeg for over 20 år siden var til en tema dag i fakse, hvor netop en meget anerkendt dyrlæge, forsøgte at slå et slag for at vi heste folk skulle bruge wrap til vores heste.

Dyrlægen havde taget emnet op, da han her hos mig havde set hvor gode resultaer jeg havde fået, ved netop at lade lidt af vores græs til insilage wrap til køer, ligge et par dage længere på marken, inden det blev presset/pakket og så bruge det til vinterfodring af mine avlsheste.

Folk var bange, mange spurgte ind til det og nogle troede enda at hestene ville dø af det.

Nu om dage er det gansle normalt at bruge wrap til heste, så tiderne ændre sig hele tiden.

Mine heste er nu helt fri for knupper, en har en ganske lille smule skæl i hovedet, den får stadigvæk tilført ekstra zink. Dyrlægen var her for leden og tjekke. Den pels der nu vokser ud ser fin ud, vinterpelsen falder af i lidt komiske plamager, hos de to som var værst angrebet.

De får alle 4 foder fra st.hippolüt, samt sorthavre til dem der laver noget. Det fortsætter de med, for ingen af mine heste skal igen se sådan ud i deres pels, samt være ved at slø sig selv til blods grundet kløe i pelsen.

IMC

3
0
Svar på denne tråd

Også mig
Forfatter: 
Dato:  09-04-2013 14:32

Jeg har en frieserhoppe på 3 år. Som har samme knopper der klør som I andre beskriver. Har haft dyrlæge der mente det var dermatofilose. Dog virkede ingen af de vaskemidler han anbefalede.

Jeg fodrer med: Brogaardens fase II 900 gram, Havens Urtemineral 65 gram, lucerne 200 gram, fiberpiller 50 gram, salt og olie. Så hos mig er det ikke Equisana der fodres med.

Men det lyder til at jeg skal have kikket proteinmængde igennem igen, zinkindhold eller anden form for allergi.

0
0
Svar på denne tråd

Håber jeg overlever...
Forfatter: 
Dato:  09-04-2013 18:25

Har I overvejet om der generelt bare bliver givet FOR mange vitaminer og tilskud generelt til heste - uden at folk egentlig aner hvad deres heste for tilført på naturligvis (gennem deres grovfoder + evt græs).....?

Når jeg kommer rundt i stalde, så ser jeg ofte 5-10 forskellige tilskud til hver hest. Alt i den allerbedste mening - det er jeg ikke et sekund i tvivl om!

Jeg har mødt heste med samme problemstilling som trådstarter beskriver, som blev fodret kun med lucerne, koncentreret vitamin/mineraltilskud + grovfoder (dog var størstedelen af vit/min-tilskuddet uorganisk) - så enig i at man absolut ikke skal hænge foderfirmaerne ud - de gør forhåbentlig også deres bedste for at lave et kvalitetsprodukt MEN heste optager bare ikke nødvendigvis ingredienserne på helt samme måde alle sammen.

Reager´ når I ser at jeres heste får knopper! Start med at tage al tilskud fra dem - DK´s heste er generelt i så god foderstand (dem der opdager knopper og undersøger sagen, har nok også givet deres heste tilskud indenfor de sidste par år) at de absolut ikke dør af at undvære vitamin/mineral-skud i 14 dage til 1 måned - de har jo deres grovfoder!!!! Reagerer hesten positivt på IKKE at få tilskud - dvs forsvinder knopperne og kløen - jamen så har I fundet årsagen til problemet!

Keep it simple - jo flere ting, der puttes i hestene, jo sværere er det at kontrollere hvad de reelt får - og kan tåle...

Mvh Mia

2
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-04-2013 18:55

Heeeeeeeeelt enig med Mia og Inger, jeg tror at folk nutildags går langt mere op i hvad hesten spiser end for 20 år siden, DOG tror jeg også at "vi" bliver snot forvirret, og kørt rundt på gulvet af foddereksperterne.

Det er ligesom når jeg ringer til Telia for at få en billig mobil til stalden og pludselig står jeg med 5 års abb. på iphone, internet, tablet, computer og jeg skal gi dig skal jeg.

Heste får 100 forskellige slags tilskud, +hvad der nu er i det foder de får, det er jo helt vildt.

Nu har jeg været vandt til at tage mig af springhestene i mange år, og de får.. amen.. 10.000 forskellige tilskud, i samarbejde med foderekspert og dyrelæge

Så kommer jeg ud til galophestene der præstere 10x hvad en normal ridehest præstere, og hvad får de? Sort havre, valset havre, lucerne og en smule müsli. Det er altid så dejligt, lige at få hovedet under koldt vand, komme ud til "de gode gamle", der efter 50 års erfarring VED hvad der virker, pille lortet fra hesten og bruge sin egen sunde fornuft.

(Før nogen råber op om deres hest med über sart mave og div. allergier, jeg er meget sort/hvid nu og taler om almindelig sund og raske heste uden div. allergier og/eller sygdomme :) )

Send pb for info.

1
0
Svar på denne tråd

Tilskud
Forfatter: 
Dato:  09-04-2013 23:12

Min hest får ikke diverse tilskud. Det eneste jeg ændrede var at skifte mit musli foder ud med balance også slog hesten ud nu er jeg gået til noget andet og de er allerede reduceret meget på bare 14 dage.

Også passede det hele i foder program med equsana men det må være deres høje protein indhold der giver udfaldet.

- Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaaa
Forfatter: 
Dato:  10-04-2013 10:36

Jeg undrer mig også over hvor i tråden der læses at os med knop-heste giver masser af tilskud. Jeg giver biotin og yeasacc, og gør det stadig, det ændrer ikke på at knopperne er ved at være væk efter et foderskift. Og de to tilskud var noget jeg begyndte på efter knopperne kom, så knopperne kommer i vores tilfælde nok ikke af tilskud.

fakta er at nogle heste trives på Equsana nogle gør så ikke, og så er et foderskift da noget at det letteste at gøre, hvis man har mistanke til at hestens knopper skyldes foderet.

det er også fint nok at man gerne vil nøjes med grovfoderet, der er bare lige den detalje at hesten ikke har mulighed for selv at opsøge alle de urter, bark osv som den ville i naturen, så nej den bliver nok ikke dækket ind kun af wrap (det er det jeg har til rådighed) den skal da i det mindste have nogle vitaminer og mineraler.

herudover er det ikke alle der har de samme muligheder mht grovfoder, min er opstaldet ude og får heldigbis godt med grovfoder men ikke ad libitum og der er ikke mulighed for at få mere, og jeg har selv svært ved at transportere og opbevare hvis jeg selv skal give mere. Så han skal have lidt mere i krybben end blot et vitamin og mineralprodukt.

Med venlig hilsen

Karen

www.negle-nu.dk

0
0
Svar på denne tråd

også knopper
Forfatter: 
Dato:  10-04-2013 16:49

Jeg har skiftet fra Active/Bodyboost fra Equsana,til Hippolyt Struktur E pga knopper som kom inde fra og var betændte:( de er nu næsten væk efter 5 uger på Struktur E.

0
0
Svar på denne tråd

Så er det slut
Forfatter: 
Dato:  13-04-2013 07:08

ikke en enste af dem har knopper eller skæl. de er bare så fine i deres pels og sommerpelsen, som nu er kommet frem, er bare galt og blank.

Energien er fin hos dem alle, nu er der igen leg på folden og selv den ældste af flokkens heste, går med sor lyst og energi i den daglige træning.

De får natur müslien fra st.hippolüt, 100 gr pr 100 kg hest og de tre som trænes, får 500 gr sort havre, samt fri wrap.

Jeg er utroligt glad for at jeg igen har en stald med pæne hetse, som ikke ligner noget gud har skabt i vrede.

De er stoppet med zink kuren og vinterpelsen som hang i store plamager, er heldigvis væk.

Det koster mig lidt mere i indkøb af Natur müslien, end hvis jeg købte equisana, men skal jeg bruge så mange penge på dyrlæge udgifter, ekstra fodertilskud og rent ud sagt bekymringer for mine hestes helbred, ja så er de ekstra penge til st.hippolüt foder givet godt ud.

Hvade overvejet helt at gå over til sort havre og et vitamin og mineral tilskud, men de forbliver på st.hippolüt, har slet ikke råd eller nerver til at forsøge mig med andet.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

hiver lidt tråden op igen..
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 17:54

jeg er jo for længst stoppet med at bruge equisana, men skal ud at se min om efter et vitamin/mineral blanding.

hvad vil i anbefale? Det drwejer sig om en koldblod der udover vitaminer kun vil få roepiller og hø.

Nu med guldhesten Brødsgårds Leander!

En rigtg hest er en fjordhest!

0
0
Svar på denne tråd

Salvana
Forfatter: 
Dato:  18-04-2013 18:24

Kate naia, salvana vitaminer er kanon gode.

ang. Sct hippolyt hvad er forskellen så på deres equigard og horselux Easy? Der er lidt mindre protein, sukker og stivelse i equigard, men der skal hesten have dobbelt så meget foder for at være dækket ind, og det er dobbelt så dyr, så er det bare mig eller er det stort set det samme.

Til Info er det mig der startede denne tråd og både min og min venindes hest er stort set knopper fri efter at have bøvlet med det omkring et halvt år,og sikke en lettelse. Håber i andre har haft lige så gode resultater.

1
0
Svar på denne tråd

dyrlægen var her i sidste uge
Forfatter: 
Dato:  19-04-2013 06:32

Hun sagde at hestene nu igen var fine og at deres sommerpels der nu var på vej, viste at der igen var styr på det.

Den der havde lidt skæl i hovedet, er nu helt skæl fri.

De får nu kun st.hippolüt, samt wrap og græs på folden, ser alle brand godt ud og arbejder godt i træningen.

IMC

1
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-04-2013 23:47

Pia M: Hvis du kigger på indholdet af Easy og EquiGard vil du se at der er stor forskel på selve indholdet, ikke kun på stivelse, sukker og protein % :)

Som Inge, er jeg skiftet til Hippolyt og er indtil videre yderst tilfreds med deres produkter.. Tror ikke jeg skifter fra det igen

*Søger hundevenner til jævnlige gåture og have leg, 8740 området*

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

"Man skal ikke gå ned på udstyr"

0
0
Svar på denne tråd

Super interessant læsning
Forfatter: 
Dato:  20-04-2013 10:47

Jeg har hele vinteren 2012 -2013 fodret med equisana, hvor min ene hest slog ud på kroppen med små kløende knopper, og "sammensmeltede"kløende plamager, så kom hun i ridning ude i byen i 4 uger, og da hun kom hjem, var knopperne stort set væk! Jeg tænkte at det var noget i stalden hun ikke kunne tåle, men fandt aldrig ud af hvad. Denne vinter har jeg fodret med Toprun struktur, og hun har fået knopper igen, men ikke nær så slemt! Nu ser jeg at min 2 års også har fået knopper, efter at hun er overgået fra fase II til Toprun. Eneste fællesnævner fra forrige til sidste vinter, er at jeg har givet vitafor premium vitaminer begge vintre. Grunden til at jeg sløjfede equisana var, at jeg ikke var tilfreds med udviklingen i deres hovkvalitet, og at jeg på vækstlinierne i hoven, kunne se forskel på hovene fra før til efter ÉS, og nu tilbage igen

jeg bruger foderprogrammet Sund Hest, til at beregne hvor meget mine heste skal have at spise, og hvilken sammensætning det skal være!

Jeg vil nu undersøge proteininholdet en ekstra gang, og prøve noget "lavprotein" foder, og evt. Skifte vitaminblanding til salvana, som jeg har brugt før, og været ganske godt tilfreds med.

Hilsen Sussi

Hvis man ikke satser, vinder man ikke!

0
0
Svar på denne tråd

Rettelse
Forfatter: 
Dato:  20-04-2013 12:05

Det var vinteren 2011-2012 jeg fodrede med Equisana, var lige kommet et år ud i fremtiden

Hilsen Sussi

Hvis man ikke satser, vinder man ikke!

0
0
Svar på denne tråd

nej jeg................
Forfatter: 
Dato:  21-04-2013 08:15

ja jeg skifter heller ikke væk igen fra st.hippolüt. Alt andet er bare for dyrt i længen at bruge.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

min hest hudproblemer
Forfatter: 
Dato:  26-04-2013 16:15

puha burde have læst denne tråd noget før.

jeg har de sidste 6 mdr fodret lucerne og vintervit fra equisana.

jeg har stort set siden kæmpet med hudproblemer. de sidste 3 mdr har min hest haft noget dyrlægen troede var hudbetændelse men det var lidt atypisk da det startede i hovedet. og han havde meget skæl. jeg fik taget blodprøve og den viste mangel på bla zink. han fik så en zink kur og blev sat på perform vit i stedet. men det har ikke givet nogen videre bedring. han har desuden fået 2 pencilin kur, vask i special shampoo og div cremer.

jeg skal vist ud i morgen og købe nye vitaminer.

når jeg læser jeres andre beskrivelser om knopperne ovs, så er det præcist det min hest har. meget tænkevækkende for min hest skulle være dækket helt ind i følge mit foderprogram. og dyrlægen sagde osse god for min foerplan, så det var ikke lige det vi påtænkte skulle være årsagen men det giver mere mening for mig nu.

skal nok komme med en opdatering når han har fået noget andet foder i noget tid.

0
0
Svar på denne tråd

Det skal nok blive godt
Forfatter: 
Dato:  26-04-2013 18:39

Jlouise, fat mod :) jeg er trådstarter og efter 3 uger på horselux Easy ermin hest stort set knoppe og skæl fri, og hun havde haft det i over et halvt år. Jeg fodrede også med lucerne og vitaminer fra Equsana. Jeg har efterfølgende fået afvide at der meget fyld i form af proteiner i Equsana også i deres vitaminer. Hvis det passer er jeg sikker på at det er grunden til at hestene slår ud på det. Nogle heste tåler flere proteiner end andre, og nogen forbrænder flere proteiner end andre.

1
0
Svar på denne tråd

utroligt
Forfatter: 
Dato:  29-04-2013 22:25

at læse tråden, jeg har fodret med fiberpiller fra horselux (og en masse andre ting), men den sidste sæk fiber piller har jeg købt fra equsana og min hest har fået to bumser/knopper oppe på rygsøjlen. Det eneste der er ændret i foderplanen er at jeg har udskiftet fiber pillerne. Heldigvis ingen skæl eller andet, men bare de der to knopper. Øv hvis det skyldes foderet.

Sagde Janne

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub mellem Holbæk og Roskilde - Se mere på min profil eller www.rideklubbenvestervang.dk

0
0
Svar på denne tråd

Rundspørge
Forfatter: 
Dato:  01-05-2013 10:59

Hej alle jer med heste som har haft knopper!

Jeg er ved at lave en lille undersøgelse i forbindelse med mit studie, omkring dette problem med knopper som enten skyldes for meget protein eller foder fra Equsana, og kunne godt tænke mig at høre mere fra jer:

Info om hesten; Hvilken race, vægt, alder, træning, drægtig, diegivende, vækst..

Hvilket foder fik din hest da den havde knopper og hvor meget?

- Græs (Hvilken type og hvor mange timer)

- Hø/wrap (kg)

- Kraftfoder (Equsana, St. hippolyt, Pavo etc.)

- Korn eller andet

- Vitamin/mineral (navn)

Blev hesten undersøgt af dyrlæge?

- Ja/nej

Blev den behandlet?

- Ja/nej

Hjalp behandlingen?

- Ja/nej

Skiftede du foder?

- Ja/nej

- Hvis ja, til hvilket?

Herudover vil jeg gerne vide, hvor du får din viden omkring hestefodring fra:

- foderkonsulenter

- foderprogram

- følger producentens/sækkens anbefalinger

- har relevant uddannelse

- Litteratur

- Gør som andre

Til slut, hvordan ser det ud i dag, er hesten knop-fri?

Skriv gerne hvis du har andet at tilføje.

Jeg vil blive super glad hvis I vil svare og send gerne svaret på mail eller her inde: c.fuhlendorff@hotmail.com

Skolli fra Ny Nørregård <3

0
0
Svar på denne tråd

må jeg foreslå
Forfatter: 
Dato:  02-05-2013 00:29

at du bruger en survey og laver en brugerundersøgelse? Det vil lette dit arbejde :) :)

Sagde Janne

Opstaldning tilbudes i skøn rideklub mellem Holbæk og Roskilde - Se mere på min profil eller www.rideklubbenvestervang.dk

1
0
Svar på denne tråd

Svar fra Equsana
Forfatter: 
Dato:  02-05-2013 15:02

Opfølgning på tråd på hestenettet vedr. skæl/knopper hos heste

Equsana er et af Danmarks førende brands indenfor hestefoder og tilskudsprodukter. Vi sætter en stor ære i at levere kvalitetsprodukter til både hobbyrytteren og den professionelle rytter. Der foretages løbende laboratorieanalyser af råvarer og færdigvarer og vi tager hurtigt aktion, hvis kvaliteten ikke lever op til vores høje standard. Equsana tester naturligvis ikke foderet på forsøgsdyr, hverken hunde eller heste.

Som svar på de mange spørgsmål i denne tråd, lægger vi undtagelsesvis dette faglige input direkte ind på dette forum. Er der konkrete spørgsmål til din hests ernæring eller foderreaktion er du naturligvis altid meget velkommen til at kontakte Equsana's faglige rådgivning direkte - se Equsana.dk, vi har desværre ikke mulighed for at besvare konkrete sager her i tråden.

Årsager til hudforandringer
Der er utallige årsager til, at der forekommer forandringer i huden som fx små faste hævelser og skæl. Årsagerne kan bl.a. forkert forhold mellem mineraler, fx kobber/zink, ændringer i miljøet i mavesæk og tarm, der har betydning for optag og udnyttelse af næringsstoffer/nedsat evne til at optage næringsstoffer, overfølsomhed, nedsat immunforsvar, irritationer, trykninger, fugtigt miljø etc.
Det vil sige, at hesten kan reagere både på den daglige foderration og på dens nærmiljø, såsom udstyr og staldmiljø, og det kan være noget af et detektiv arbejde at finde årsagen til irritationer i huden.

Det er meget positivt, at mange hesteejere er opmærksomme på deres hestes ve og vel, og at der bliver tilkaldt dyrlæge ved tvivlsspørgsmål.

Størstedelen (60 til 95 %) af hestenes energi og protein forsyning kommer fra grovfoderet og det resterende kommer fra krybbefoderet.

Protein indtag
Heste, der går på velplejede græsmarker om sommeren vil fx have et langt større indtag af protein end om vinteren, og det er ikke usædvanligt at hestene får mere end dobbelt så meget energi og protein om sommeren, uden at det giver andre problemer, end at hesten tager på!
Der er ikke umiddelbart grund til at mistænke, at hesten bliver overforsynet med protein, i en sådan grad at det skulle give helbredsproblemer, hverken om sommeren eller om vinteren. Ydermere er der ikke evidens for, at forhøjet protein indhold i hestens foderration skulle udmønte sig i forandringer i huden.

Et par eksempler på proteinforsyningen til en udvokset hest, 500 kg, varmblod, let-moderat træning.

• På sommergræs, velplejet mark, 35 kg græs pr dag - hesten får sit protein behov dækket med ca. 230 %.
  • Vinterfodring, 3 kg Compete fuldfoder og 9 kg standard wrap, hesten får dækket sit protein behov med ca. 130 %.
  • Vinterfodring, 12 kg wrap og 800 g Balance, hesten får dækket sit behov med 125 % protein.

Indholdet af vitaminer og mineraler i Equsanas foder er tilpasset danske forhold, og vi laver løbende tilpasninger og optimeringer, for at leve op til de nyeste normer.

Vejledning fra Equsana
Equsana har et stærkt team af veluddannet personale, der altid står klar til at hjælpe eksisterende og nye kunder, med vejledning og foderplaner, samt informationer om de enkelte produkter. Ligeledes er Jeres dyrlæger altid velkomne til at rette henvendelse til Equsanas dyrlæge.

Med venlig hilsen
Equsana, Dyrlæge Anne Dorthe Broe

3
2
Svar på denne tråd

her hos mig..
Forfatter: 
Dato:  02-05-2013 20:08

Kom på samme fold i 2012 som i 2011 i græsnings perioden.

Kom på halm fra mark i 2012 som også var fra samme mark i 2011.

Kom på samme stald, som de er født i og som de har stået i både i 2011 og 2012.

Fik wrap fra samme mark som de har fået fra i både 2011 og 2012.

Kom på samme jordfold i 2011 og 2012.

Havde adgang til helt samme læskur i 2011 og 2012.

Har været redet med helt samme udstyr i 2011 og 2012.

Har haft de samme dækner-tæpper og underlag samt gamacher på i 2011 og 2012, alt er vasket i samme maskine og med helt samme vaskemiddel.

Har stået i de helt samme bokse som altid.

Det eneste som blev ændret i 2012 var foder, som nu blev indkøbt fra equsana og som blev givet efter de anbefalet mængder.

Om der er faldet en masse trylleri ned fra himlen og har givet mine heste knupper i pelsen og en masse skæl, tjaa det kan man jo ikke sige noget om.

Nu er der ændret foder og igen har jeg mine pæne heste uden skæl og hudproblemer. Alt andet er som det altid har været igennem mange år.

IMC

3
0
Svar på denne tråd

Krisekommunikation
Forfatter: 
Dato:  02-05-2013 20:51

Kære Equsana.

Det er godt at se at I endelig kommer på banen. Dels for de mange brugere, der har ret enslydende oplevelser, men nok især for jeres egen skyld. Tavshed er sjældent en god strategi :)

Det er til gengæld mindre godt at læse jeres svar.

Jeg synes faktisk ikke, I forholder jer til kritikken. I siger, at det ikke kan skyldes protein, og at hudproblemer kan skyldes mange forskellige ting. Men selve kernen i kritikken, nemlig om der kan være noget i især mineralsammensætningen af Equsana, forholder I jer ikke til.

Jeg synes det ville være oplagt at I lavede nogle undersøgelser på baggrund af den kritik, der her er kommet.

Noget, der slår mig i kritikken, er at der er tale om forskellige equsanaprodukter. Det fortæller mig, at det godt kan være, at der er noget i jeres vitamin/mineralblanding (som eg går ud fra er til stede i flere forskellige produkter), der med fordel kan optimeres.

Kan det f.eks. være, at der er i underkanten af zink?

Kan det være, at vejrforholdene sidste år var anderledes, således at rigtig meget stråfoder havde en anden mineralsammensætning end året før - og at det kræver mere af visse mineraler?

Kan det være, at nogle af de alternativer, der skiftes over til, har en anden sammensætning som man kunne bruge som rettesnor?

Det er ikke ret mange måneder siden, at her var en anden tråd om jeres produkter med et helt batch, der var dårligt. Vi hestepiger husker!

Mit bedste råd til jer er derfor: Tag kritikken alvorligt - som I gjorde med det dårlige batch.
Kontakt nogle af de hesteejere, der har haft problemer, og hør om deres oplevelser. Fortæl, at I altid gerne vil optimere. Hvornår kom knopperne, hvornår gik de væk? Hvad siger dyrlægerne? Tegner der sig et mønster? Bed om f.eks. grovfoderprøver. Så kan I se, om der tegner sig et billede - om jeres foder i år har indeholdt for lidt af det ene eller det andet.

For noget af det unfair i situationen er jo, at det højst sandsynligt ikke er jeres foder, der er noget GALT med. Højst sandsynligt er det hestenes SAMLEDE indtag af det ene eller det andet, der påvirker huden. I en ideel verden havde alle fuld mineralanalyse af grovfoderet også. Men vi lever ikke i en ideel verden, og bottomline er lige nu, at selvom det MÅSKE ikke er jeres ansvar, så ER det i meget høj grad jeres PROBLEM. Det er jeres brand der lider meget heftigt. Og det bliver ikke bedre af at I afviser kritikken. Hestepiger snakker og sådan noget her spreder sig som en løbeild.

Det eneste fornuftige I kan gøre lige nu er at starte en dialog.

Og får I brug for hjælp fra en kommunikationsrådgiver, siger I bare til ;)

I

7
0
Svar på denne tråd

Jeg er ihvertfald
Forfatter: 
Dato:  03-05-2013 18:30

ked af det, er fortsat med foderet, fordi jeg tænkte det skulle bruges op og nu har hun en stor plamage knopper på modsatte side af ryggen :( Nu tager jeg hende helt fra foderet, for en sikkerheds skyld.

Sagde Janne

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-05-2013 23:16

Min hoppe har - i lange perioder - små knopper i sadellejet samt på krydset.
Hun har det uanset om hun bliver redet eller ej - og uanset hvilket foder hun får.

På et tidspunkt forsvandt knopperne - hvilket faldt sammen med et foderskift (ingen af fodertyperne var Equsana).
Jeg troede derfor, at det skyldtes sammensætningen i foderet - men et halvt år efter var knopperne der endnu.

Uden at have haft en dyrlæge indover synes jeg, man skal være meget påpasselig med at udnævne et eller flere firmaer som syndere.

Der kan være mange grunde til, at der opstår ændringer i huden.

2
0
Svar på denne tråd

Hvordan går det
Forfatter: 
Dato:  22-05-2013 20:01

Ja jeg er lidt nysgerrig, hvordan går det med jeres heste.

Mine har nu tabt vinterpelsen og en fin blank pels uden knupper er kommet frem.

Halen og pandelokken på den der var værst angrebet af udslæt / knupper, har små fine hår i halen på de før bare pletter, så nu håber jeg den i løbet af året, igen får en normal hale og en normal pandelok.

IMC

0
0
Svar på denne tråd

foderskift
Forfatter: 
Dato:  22-05-2013 22:23

Vi er en ca. 20-25 heste der har skiftet fra equsana til horselux.

På bare 10 dage er min hest kopper væk, dejligt.

De andres heste som led med hud prob.er også væk, ja synes det er dejligt at finde et foder uden at det giver hudproblemer.

3
0
Svar på denne tråd

Ingen knopper
Forfatter: 
Dato:  24-05-2013 11:57

Her er heller ikke flere knopper, desværre er der så insektstik, men det hjælper kløestillende midler på.

hans pels er blevet meget meget blank at se på, så jeg fortryder ikke skiftet.

Med venlig hilsen

Karen

www.negle-nu.dk

1
0
Svar på denne tråd

GMO soya
Forfatter: 
Dato:  24-05-2013 13:44

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om det har noget at gøre med at soya produkterne er lavet af GMO soya. Og der er jo stort set soya olie i de fleste produkter.

Håber der bliver forsket noget mere i hvilken påvirkning Gmo produceret foder har på vores dyr.

Mvh.

Bente

Stald Helios

4 års Romanov/Schufro/Fruling hoppe sælges samt helbror på 3.

4 års Dicardo vallak meget ridelig og fornuftig med super galop solgt til Norge

3
0
Svar på denne tråd

minivit og wrap
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 01:08

min hest får minivit og wrap og har ingen problemer haft, syntes dog ikke han har den blankeste pels, jeg tør ikke købe det igen når spanden er tom køber jeg salvana.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 09:06

GMO soja er der hvis i næsten alle blandings foder herhjemme tror jeg.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 13:09

Min hests knopper er også væk, MEN jeg har ikke skiftet foder, blot vasket knopperne i en special shampoo fra dyrlægen samt mediscrub hver dag i nu 7 dage.

Han elsker stadig equsanas foder (cool performance) og min dyrlæge (samt andre dyrlæger jeg har skrevet til, og forklaret situationen) siger stadig GO for foderet. Min hest er blank, flot, spiser med stor lyst og holder flot huld :)

Så hvis ikke der kommer flere knopper forbliver min dreng på equsana :)

Mvh Ann

0
0
Svar på denne tråd

Skiftet..
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 16:46

Har skiftet til Salvimin grøn. Min hoppe er blevet helt fin igen efter antibiotika og vask og lotion. Gider ikke mere bøvl. Salvimin har jeg tidligere været glad for:).

vh. Yacine

Dressursadel 17 tommer sælges, brugt til bred pony.

4 års DSP plag efter Atlas Stengård og Beady Bellu mf: Bellucci, sælges

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-05-2013 22:16

Min hest har fået Equsana cool performance og Compete i en periode og der var ingen problemer. Tværtimod så han ret godt ud både i huld og pels.

Han gider dog ikke rigtig spise Compete pga der er en del fnulder i og i forbindelse med nyt opstaldningssted, er han så langsomt skiftet over til Marstall Haferfrei, som han virkelig godt kan lide.

Men vi havde som sagt ingen problemer med Equsana, udover han, efter noget tid, ikke ville spise competen.

0
0
Svar på denne tråd

knopper væk
Forfatter: 
Dato:  29-05-2013 13:55

status på min hest:

jeg har fået taget blodprøver og han mangler intet. der er taget for allergi osse, hellere intet der, desværre havde han ems( sukkersyge) så nu skal han behandles for.

jeg har måtte prøve mig lidt frem med foder. jeg læste nemlig et andet sted at fiberpiller osse kunne give knopper, så dem startede jeg med at fjerne, men ingen ændring. derimode flere knopper.

så var der kun tilbage at fjerne equsana lucerne og perform vit. det gjorde jeg for 10 dage siden og ja nu er knopperne næsten væk, hans skæl er på retur og han er begyndt at skinne i pelsen igen. så jeg er nu sikker på det er equsanaen der har gjort det.

han får nu den nye forbedre udgave af grøn salvamin, nemlig rød salvamin.

jeg er så glad for jeg fandt denne tråd, da jeg faktisk siden jeg skiftede foder har kæmpet med hudproblemer. så nu håber jeg at det er forbi.

min hest får nu:

equigard fra hippolyt ( til at skjule medicinen), det skal han ikke blive ved med at have.

fiberpiller

gls lucerne

rød salvamin.

wrap alitbitum

og når vi når vinter igen skal han osse have roepiller.

alt skal jo være uden stivelse pga hans ems.

0
0
Svar på denne tråd

Nysgerrig..
Forfatter: 
Dato:  30-05-2013 11:50

Hvad kan rød salvimin som den grønne ikke kan?? Har ikke set den røde hod min DLG, så den er ukendt for mig:).

vh. Yacine

Dressursadel 17 tommer sælges, brugt til bred pony.

4 års DSP plag efter Atlas Stengård og Beady Bellu mf: Bellucci, sælges

0
0
Svar på denne tråd

Rød salvimin
Forfatter: 
Dato:  01-06-2013 12:37

Rød salvimin har banansmag, og indeholder i modsætning til grøn salvimin ølgær. Samtidig har Rød salvimin et forhøjet indhold af organiske mineraler.

Mej jeg har ikke set hvordan den opfører sig i et foderprogram.
bruger horselux multivit den er også organisk og noget billigere:-)

rikke
0
0
Svar på denne tråd

GMO på tirsdag i tv
Forfatter: 
Dato:  02-06-2013 08:29

Det er rigtigt at Sojaprodukter næsten altid er GMO producerede man ved det ikke da det er meget dyrt at undersøge for det. Men andet foder som majs, byg, havre mm kan jo også være GMO og der er der forskel på de forskellige produkters politik.

Jeg tror det har en betydning. Men for dem som har interesse kommer der noget i DR kan ikke huske om det er DR1 eller DR2 , på tirsdag om forsøg med GMO foder hos grise.

Mvh.

Bente

Stald Helios

0
0
Svar på denne tråd

Dr1 kontant kl. 20.55
Forfatter: 
Dato:  04-06-2013 08:45

Det kommer i aften kl. 20.55 i kontant om GMO foder og forsøg med og uden.

Mvh.

Bente

Stald Helios

1
0
Svar på denne tråd

Ikke længere i tvivl!
Forfatter: 
Dato:  17-07-2013 17:02

Må indrømme at jeg synes denne tråd har været spændende at læse. Jeg har en fjordhoppe der i 8 år aldrig har haft hud problemer, men efter at være startet på equsana for knap 1,5 måned siden har hun tørre plamager, sårskorper og knopper over hele kroppen, samt hun klør ekstremt meget over hele kroppen. Og det bliver værre og værre. Jeg har haft dyrlæge indenover og har stadig.

Jeg tager equsana fra min hest med det samme efter at have læst denne tråd. Har i et stykke tid mistænkt foderet, men nu er jeg ikke længere i tvivl :)

0
0
Svar på denne tråd

nyt foder jubii
Forfatter: 
Dato:  18-07-2013 23:50

måske skulle os der havde problemer med knopper komme med en opdate:

det vidste sig alligevel at min hest ikke havde ems. blodprøven blev ikke tage fastende og efter 4 timer på nyt græs. hvilket gav et forkert resultat.

men så til fodret.

min hest har ingen knopper tilbage :D hans pels skinner nu som aldrig før :D ingen skæl. og så er hans energi vendt tilbage :D

jeg er nu sikker på det er equsana fodret der har været skyld i hans hudproblemer.

jeg har faktisk osse fjernet fiberpillerne.

så han får leisure mix, rød salvamin og hø.

det virker bare perfekt :D

andre der har haft disse forandringer efter foder skifte?

0
0
Svar på denne tråd

Hvor lang tid - forbedring?
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 07:43

Hvor lang tid er der gået før jeres heste er blevet fri for kløe og knopper?

Havde dyrlægen ude i går som bestemt mente det var foderet, han gav hende et ordentligt skud mod hud infektion og hun skal have noget pulver værk de næste 7 dage. Hun får ikke længere Equsana! Hvornår begyndte i at se bedring efter i stoppede på fodret, og hvor lang tid har det taget jeres heste at blive helt raske igen?

Bare så det er lettere at holde øje med om det går den rigtige vej :)

0
0
Svar på denne tråd

1233456
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 22:03

MIn hest fik også pludselig knopper langs ryggen.

Dyrlægen var ude, og sagde, at hun ikke var sikker på hvorfor de var opstået, men hvis de generede ham (hvilket de ikke gjorde, man kunne trykke på dem uden han reagerede), så kunne hun sprøjte dem med binyrebarkhormon.

Jeg havde læst denne tråd, og besluttede at skifte vitaminerne ud (han fik dem fra Equsana), før jeg prøvede noget andet. Der gik omkring en måned, så var de alle sammen væk.

Så jeg er rigtig glad for denne tråd, da jeg fandt en nem og billig løsning på et problem

"Friday left me fumbling with the blues,

and it´s hard to win when you always loose" - Tom Waits

0
0
Svar på denne tråd

Skæl og kløe
Forfatter: 
Dato:  22-08-2013 08:50

Hej,

Har skrevet i denne tråd før - tænkte at nu ville jeg ikke overreagere og fortsatte på Cool Performance..

Boksen lugter stærkere af ammoniak end jeg bryder mig om, hesten klør og har skæl i pelsen. Jeg har lige vasket hesten, men skællene er hurtigt vendt tilbage og hesten fortsætter med at klø sig.

Han er en ældre hest - og Cool Performance er jo ikke just et seniorfoder - han er ellers super glad for Cool Performance, så jeg er ked af at skifte foder, men nu gør jeg det - jeg tror han får for meget protein.

Mvh. AnjaR

0
0
Svar på denne tråd

Her går det supert.
Forfatter: 
Dato:  22-08-2013 20:01

Desværre lugtede deres bokse en hel del, så st.hippolüt blev fravalgt. De var ellers rigtig pæne i pelsen.

Jeg er gået tilbage til det jeg fodrede med for en del år siden.

De får nu sort havre ( før i tiden almindelig havre), lucerne og et vitamin og mineral produkt.

De får wrap på folden og halm i boksen om natten.

Alle problemer med huden er væk, en har dog stadigvæk en lille smule mug i den ene kode, men den var også den hest som var værst angrebet af knopper og skæl samt meget stort angreb af mug. De ser rigtig godt ud i deres pels.

IMC

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

1
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider